HomeNieuws'Onderwijs bereidt onvoldoende voor op de gedigitaliseerde samenleving'

'Onderwijs bereidt onvoldoende voor op de gedigitaliseerde samenleving'

Hbo-studenten hebben een 'ict-achterstand'.

In zijn proefschrift ‘Slagvaardig met ICT’ betoogt Frans Jacobs, docent en voormalig beleidsadviseur ICT en Informatiemanagement aan Zuyd Hogeschool, dat het onderwijs te veel vasthoudt aan klassieke inhouden en werkwijzen. Jacobs, die gisteren is gepromoveerd aan de TU in Delft, vindt dat het de hoogste tijd is voor een doorbraak naar online leren. Frans Jacobs verdedigt zijn proefschrift op 6 februari a.s. aan de TU in Delft.

ICT is een belangrijke voorwaarde voor innovatie in alle sectoren van de samenleving. Om een rol van betekenis te kunnen spelen, moet elke hbo’er volgens Jacobs professionele digitale competenties kunnen opdoen. Dat gebeurt volgens hem op dit moment in onvoldoende mate. “Nu we zo vaak online zijn en zich steeds meer processen online afspelen, is het van belang dat het hbo in de digitale wereld integreert. Het gaat immers om de toekomst van studenten: ze moeten kunnen participeren in bestaande en nieuwe vormen van digitalisering in de sector waarvoor ze worden opgeleid”, aldus Jacobs.

Om het hbo de opgelopen ICT-achterstand te laten inhalen, ontwikkelde Jacobs twaalf ontwerpprincipes voor leeromgevingen die vormen van online leren voor studenten mogelijk maken, ook in het contact met beroepsbeoefenaren uit sectoren waarin zij willen gaan werken. “Hbo-instellingen moeten veel meer kijken naar de mogelijkheden van online leren en hun bedrijfsvoering daarop aanpassen.’’ 


Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel.
Login om te reageren op dit artikel. Klik hier
  Viagra And DapoxetineBuy Cialis WhereBest Way To Use CialisCialis OnlineViagra Discount Sale