HomeBijdragenBackoffice op de voorgrond (13): Het raadselspel

Backoffice op de voorgrond (13): Het raadselspel

Avatar

Matthijs van Otegem

Hoofd van Productie & Beheer, de backoffice van de Koninklijke Bibliotheek

Mensen helpen informatie te vinden door deze beter toegankelijk te maken. Voor veel backoffices de kern van de zaak. We maken beschrijvingen van die informatie, waar mensen dan op kunnen zoeken. Wordt de informatie op deze manier echt zoveel beter toegankelijk? vraagt Matthijs van Otegem zich af in deel 13 van de serie 'Backoffice op de voorgrond'.

Elke dag spelen we met onze klanten een raadselspel. Wij beschrijven boeken en proberen woorden in onze database te zetten waarvan we denken dat onze klanten die straks intikken in hun browser. We raden naar de termen die klant zal gebruiken. Andersom probeert de klant bij het zoeken zo goed mogelijke woorden te vinden om de informatie bij zijn interesses boven te halen. Hij probeert te raden welke woorden wij gebruikt hebben om deze informatie te omschrijven. Of we de informatie beter toegankelijk hebben gemaakt, hangt dus af van hoe goed de klant en wij zijn in het raadselspel. Nogal een gok voor iets waar we zoveel moeite in stoppen. Kan het niet slimmer? Hier volgen vier alternatieven.

1. Accepteren

Beschrijven en zoeken is nu eenmaal een raadselspel, we moeten dat maar accepteren. Maar laten we dan ook niet zoveel moeite doen om de juiste woorden voor de klant te vinden. We stoppen met trefwoordsystemen en kopen de metadata groot in. Zo wordt het voor ons in ieder geval goedkoper om de database te vullen, terwijl de klant er waarschijnlijk toch weinig van merkt dat we gestopt zijn met raden naar de juiste termen.

2. Open kaart spelen

We spelen open kaart. Alle woorden die we gebruiken om de informatie te omschrijven, laten we zien aan de klant. Dit is het basisprincipe achter faceted search: een klant kan zijn zoekresultaat verfijnen door te kiezen uit lijstjes: per onderwerp, genre, materiaalsoort et cetera. Webwinkels gebruiken deze techniek standaard: je komt altijd wel bij een product uit en ze verkopen dus nooit ‘nee’. Tenminste, niet openlijk: iedereen heeft wel de ervaring dat het gezochte item niet in het lijstje staat.

Bibliotheken gebruiken faceted search steeds meer: de Aquabrowser was een van de eerste en nu hebben ExLibris (Primo) en OCLC (OPC, Worldcat Local) het ook ingebouwd. Aandachtspunt voor een optimaal resultaat is wel dat al je metadata dan voorzien moet zijn van de aangeboden ‘facetten’: als de ene collectie wel trefwoorden heeft en de andere niet, dan vind je dus maximaal de helft.

3. Meer is beter

Een andere strategie is om niet meer te proberen precies de juiste termen te vinden, maar om gewoon zoveel mogelijk woorden toe te voegen die er enigszins toe doen. Liever tien matige termen dan twee goede. De kans dat de klant wat vindt, is dan veel groter. De gedachte daarbij is dat in de tijd die het kost om precies de juiste termen te selecteren, je net zo goed alles in kan tikken wat in je opkomt. We laten de klant altijd goed raden.

4. Vraaggestuurd beschrijven

Niet alleen wij kunnen open kaart spelen, de klant doet dit in feite al. We kunnen alle zoekacties bewaren en analyseren om te weten waar klanten naar zoeken. Dan hoeven we daar niet meer naar te raden. Leuk zijn Google Trends en Google Insights for Search.

Interessanter is om de queries in je eigen systemen te analyseren: jouw klanten met hun zoekvragen. Je kunt frequentielijsten maken van zoektermen en op grond daarvan met terugwerkende kracht je database verrijken. Je metadata wordt zo dynamisch in plaats van statisch. In plaats van direct de perfecte beschrijving te maken, zorg je dat je snel een basisrecord hebt. Op basis van de zoekacties van je klanten verbeter je vervolgens je database. Des te vaker je deze lijsten draait, des te actueler en beter de resultaten aansluiten bij de vragen van je klanten.

De BBC was een van de eerste instellingen die zo is gaan werken. In bibliotheekland is de Nationale Technische Bibliotheek van Tsjechië een goed voorbeeld. Wat begon als aanvulling op hun onderwerpsontsluiting is nu hun standaard manier van werken geworden.

Tot slot

Vier alternatieven, vanuit totaal verschillende visies. Wat je kiest, hangt af van wat je doel is met catalogisering. Wat is voor jouw klant belangrijk? En eh… heb je al een kwaliteitshuis gemaakt?

Lees ook:

Backoffice op de voorgrond (1): In de cloud

Backoffice op de voorgrond (2): Hebben we de ziekte van Baumol? 

Backoffice op de voorgrond (3): Informatie als economisch goed 

Backoffice op de voorgrond (4): Bibliothecaris leert van econoom

Backoffice op de voorgrond (5): Total cost of ownership

Backoffice op de voorgrond (6): Het proces

Backoffice op de voorgrond (7): Return on investment

Backoffice op de voorgrond (8): Wat kost digitalisering… en wat levert het op?

Backoffice op de voorgrond (9): De klant 

Backoffice op de voorgrond (10): Het Kwaliteitshuis

Backoffice op de voorgrond 11: 8 vormen van verspilling

Backoffice op de voorgrond 12: Go with the flow

 


Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel.
Login om te reageren op dit artikel. Klik hier
  Order Viagra OnlineGeneric CialisLow Cost ViagraViagra Non PrescriptionViagra For Sale No Prescipstion